Hoe presenteer jij jezelf als professional?

Als professional bij een tijdelijke opdrachtgever moet je je onderscheiden. En dat doe je niet alleen door je kennis en kunde – die staan buiten kijf, want waarom zou men je anders inhuren? Maar je houding en gedrag zijn minstens zo belangrijk. Sta jij er weleens bij stil hoe je jezelf presenteert als professional?

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Als flexibele professional wordt er van je verwacht dat je iets toevoegt. Ken jij jouw toegevoegde waarde en is die ook herkenbaar voor je opdrachtgever? Of voer je alleen uit wat gevraagd wordt? Hoe onderscheid jij je als professional bij een tijdelijke opdracht? We zetten een paar vragen op een rij die je daarbij kunnen helpen. Stuk voor stuk vragen waarvan je je op zijn minst bewust moet zijn als men ervoor kiest jou speciaal in te zetten bij een tijdelijke opdracht.

Hoe kom je binnen?

Natuurlijk weet iedereen hoe belangrijk de eerste indruk is. Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet, vormt hij of zij zich al binnen een paar seconden een beeld van jou. Dat gebeurt vooral op basis van je uiterlijk, lichaamstaal en gedrag. Zorg dus dat je goed voor de dag komt. Naast je kleding zijn een stralende glimlach, een stevige handdruk en een zelfverzekerde houding de belangrijkste ingrediënten voor succes. Probeer rust en zelfvertrouwen uit te stralen en laat je enthousiasme doorklinken wanneer je praat.

Hoe zien jij én je werk eruit?

Natuurlijk gaat het niet alleen om een verzorgd persoonlijk uiterlijk; ook je werk moet uiteraard professionaliteit uitstralen. Sta er af en toe eens bij stil welk gedrag noodzakelijk is om jouw opdracht tot een succes te maken en breng voor jezelf in kaart hoe jij je kunt onderscheiden van anderen. Ga je bijvoorbeeld gestructureerd te werk? Ben je gedisciplineerd? Ben je consciëntieus? Wat zijn jouw sterke punten en hoe kun je je daarmee profileren?

Hoe stel jij je op als professional?

Binnen het sociale domein werk je in een dynamische omgeving, waarbij wetten, (beleids)regels, visies, doelstellingen en prioriteiten voortdurend wijzigen. Dat vraagt nogal wat van jou als professional. Niet alleen wordt er (financiële) verantwoordelijkheid van je verwacht, ook initiatief en creativiteit zijn steeds belangrijkere competenties geworden. Je houding is daarbij vaak doorslaggevend. Stel je je bijvoorbeeld proactief op? Begrijp je de mores van de gemeente waar je werkt en voel je de teamsfeer aan? Kun je daar een positieve bijdrage aan leveren? En hoe flexibel ben je? Ben je in staat snel te schakelen als dat nodig is?

Jij bepaalt!

De manier waarop jij met dit soort uitdagingen omgaat, bepaalt voor een aanzienlijk deel jouw toegevoegde waarde als professional. Nieuwe kennis kun je opdoen door studie, maar ook houding en gedrag kun je trainen. Door jezelf te blijven ontwikkelen zorg je dat je je onderscheidt én dat je in beeld blijft bij potentiële opdrachtgevers.


Klik hier voor meer informatie over onze (VR) trainingen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een VR training voor het sociaal domein?

* verplichte velden
« terug naar Blog