Kun je je eigen geluk beïnvloeden?

Vorige maand bezochten we met het team van de Professionals Q’lub een business boost in Ahoy, georganiseerd door ING. Tal van topondernemers deden er hun verhaal. Over hun succes, hoe zij dat bereikt hebben en wat het hen gebracht heeft. Het waren inspirerende verhalen, vonden wij. Daarom willen wij er een paar graag met jullie delen. Bestaat er een formule voor geluk?

De sleutel tot geluk zijn we zelf

Mo Gawdat gaf de aftrap. Hij is Chief Business Officer van Google X, de creatieve denktank van Google. Je kent Mo Gawdat misschien van zijn boek, “De logica van geluk”. Volgens Mo zijn we zelf de sleutel tot geluk. Als CEO van Google X had hij alles wat een mens ogenschijnlijk gelukkig maakt. Een geweldige vrouw, twee fantastische kinderen, en een topbaan waarmee hij niet alleen waardering verdiende, maar ook geld als water. En toch was hij enorm depressief.

Hij zocht de oplossing niet in pillen, meditatie of psychische hulp, maar besloot, als de ingenieur die hij is, geluk mathematisch te onderzoeken. ‘Bestaat er een mogelijke formule voor geluk?’ vroeg hij zich af. Zijn boodschap komt er in het kort op neer dat je bijna alles kunt beïnvloeden door de manier waarop je tegen zaken aankijkt en hoe je daarmee omgaat. Jij bent níet je brein. Volgens Mo laten de meeste mensen zich te veel leiden door de stemmetjes in hun hoofd. Vaak zijn dat illusies, aannames of hersenspinsels die blinde vlekken veroorzaken en rust en geluk in de weg staan.

Je zou kunnen denken dat het een marketingverhaal is om zijn boek te verkopen, maar hij heeft zelf al de hoogste kaart getrokken om legitiem de rest van zijn leven ongelukkig te zijn. Drie jaar geleden verloor hij namelijk zijn 21-jarige zoon Ali door een medische misser bij een eenvoudige ingreep. Ondanks zijn verdriet gaat hij door om mensen te inspireren hun eigen geluksformule te vinden, en door over deze formule te vertellen en hem met elkaar te verspreiden wil hij 100 miljoen mensen ook de weg naar geluk wijzen. Dat is zijn missie.

Tegenslagen horen erbij

De volgende spreker die het podium betrad was John de Mol. Op en top zakenman, succesvol, multimiljonair. Maar ook zijn boodschap was: doe werk waar je blij van wordt. Veel jonge mensen kampen met burn-outklachten en een van de oorzaken is wellicht dat zij geen energie halen uit hun werk. John benadrukte hoe belangrijk het is dat je gelukkig bent in wat je doet, want zonder deze voldoening houd je het niet vol. Als je blij wordt van je werk, heb je bovendien de meeste kans op succes, want blijkbaar ligt daar je passie.

En, zegt John, durf te mislukken. Hij vertelde dat hij minstens zoveel missers heeft gehad als succesverhalen, maar daar kun je alleen maar van leren. Accepteer dat dat bij het leven hoort en ga verder met de lessen die je hieruit leert. En volg je eigen pad.

Online geluk

De Amerikaan Chad Hurley richtte in 2005 samen met twee ex-collega’s van PayPal het videokanaal YouTube op. Na 1,5 jaar verkochten zij het bedrijf aan Google voor 1,65 miljard dollar. Tegenwoordig heeft YouTube naar schatting wereldwijd maandelijks ruim één miljard unieke gebruikers die meer dan zes miljard uur aan video bekijken. Elke minuut wordt er honderd uur aan nieuwe video’s geüpload!

YouTube stelt ook in ons land veel jonge ondernemers in staat een autonome carrière op te bouwen. Enzo Knol was de eerste zeer succesvolle vlogger en als medegast was daar Anna Nooshin, een fashion blogger die op haar lifestyle site 230.00 volgers heeft. Hele generaties groeien tegenwoordig op met deze ‘influencers’ zoals zij genoemd worden. En dat allemaal omdat YouTube hen in staat stelt dit publiek te bereiken.

Verwonder mensen

Vervolgens luisterden we naar het verhaal van Pieter Zwart, medeoprichter van Coolblue. Hij heeft zijn succes te danken aan de grootste webwinkel van Nederland en België, met inmiddels ook negen fysieke vestigingen.

Net als ieder jongetje wilde Pieter voetballer, popmuzikant of multimiljonair worden. Op humorvolle wijze vertelde hij dat alleen dat laatste gelukt is: met haar 3000 medewerkers behaalt Coolblue een omzet van 1,2 miljard euro.

De focus bij Coolblue ligt vanzelfsprekend op het verkopen van zoveel mogelijk producten, maar dat willen ze wel op de allerleukste manier doen. Bovendien is klantvriendelijkheid de belangrijkste pijler in de bedrijfscultuur van Coolblue. Luister naar je klanten en maak ze blij: bij Coolblue doen ze werkelijk alles voor een glimlach. Bezorgen op zondag, de wasmachine helemaal naar de vierde etage brengen en een persoonlijk kaartje meesturen met de nieuwe tablet voor de kleindochter van mevrouw de Vries. Dat zijn de dingen die ertoe doen, stelde Pieter Zwart. Verwonder mensen, dan kun je niet meer stuk.

Bijdragen aan geluk

De gastheer en tevens CEO van ING Nederland, Vincent van den Boogert, zei het al in zijn openingsspeech: we moeten op een andere manier gaan ondernemen. De oude netwerken brokkelen af, andere manieren van samenwerken ontstaan daar waar de nieuwe generatie medewerkers betekenisvol werk kunnen doen. Bij ING hebben ze geluisterd naar deze veelal jonge mensen en hebben ze hun oude, vaak logge afdelingen ontmanteld die soms uit wel 200 medewerkers bestonden. Met het inrichten van kleinere teams geven zij gehoor aan de roep van deze nieuwe generatie om op een andere manier te kunnen werken. Als je zo veel tijd op kantoor doorbrengt moet je ervaren dat jouw bijdrage aan het bedrijf ertoe doet, zo meent ING.

De reis naar persoonlijk geluk

Als team van de Professionals Q’lub werden wij enorm geïnspireerd door deze bijzondere verhalen, en daarom willen we deze graag met jullie delen. Al onze bloglezers wensen we een heel mooi, succesvol en gezond 2018 toe. Wij hopen van harte dat ook jij in het nieuwe jaar de reis naar persoonlijk geluk gaat ondernemen!


Klik hier voor meer informatie over onze (VR) trainingen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een VR training voor het sociaal domein?

* verplichte velden
« terug naar Blog