Inhoud
Fraudealertheid en dossieronderzoek
- De visie van de alertheid en het bepalen van de rechtmatigheid is gericht in de training op een zo efficiënt mogelijke wijze signalen van misbruik/oneigenlijk gebruik te herkennen;
- Geen langdurige, tijdrovende onderzoeken met als doel repressie maar veel meer gericht op vroegtijdige detectie om de instroom zo goed mogelijk te regulieren;
- Het voorkomen van hoog oplopende terugvorderingen en boete processen, bezwaarprocedures en dergelijke;
- Het is de bedoeling je breder naar signalen te laten kijken en uit te gaan van de mogelijkheden en niet van de onmogelijkheden die veelal aanwezig zijn in de mindset;
- De praktijk leert dat veel signalen van klantmanagers doelmatigheid leiden tot uitstroom. Geen langdurige maatregel trajecten maar een snelle en alerte reactie van de betreffende klantmanagers op de signalen;
- Zo zullen ook zaken in de training behandeld worden die in een vrijwel vloeiende beweging van signaal ‘zwarte fraude’ naar o.a. doelmatigheid overgaan. Met als gevolg geen intensief en tijdrovend onderzoek maar reguliere uitstroom;
- De praktijk leert dat fraude naar het verleden moeilijk te bewijzen is. Uitstroom naar de toekomst levert de gemeente ook besparingen op;
- Een belangrijk onderdeel is het voeren van goede gesprekken. Deze vaardigheden trainen leert je op andere wijze gesprekken te voeren, meer informatie te verkrijgen, regie te houden, zowel in de gesprekken als tijdens de huisbezoeken;
- Tijdens de trainingen zullen praktijk casussen worden behandeld en geoefend;
- Tevens wordt er gebruik gemaakt van bruikbare jurisprudentie van de CRvB.
Gespreksvaardigheden
De training gespreksvaardigheden sluit aan op enerzijds het signaleren van fraudesignalen en aan de andere kant op objectieve waarheidsvinding, het versterken of ontkrachten van een signaal.
Verder worden methodieken aangeleerd om in een breder perspectief te denken en het zogeheten omdenken. Hierbij moet worden gedacht aan verandering van mindset en in diverse gevallen op creatieve wijze eventuele fraude doen stoppen en –permanente- uitstroom bevorderen.
De volgende onderdelen komen aan bod;
- Communicatievaardigheden;
- Verschillende methoden van een gesprek;
- Juridische aspecten van een gesprek;
- Doel van het gesprek;
- KEN Model (ken het dossier/ken de klant/ken je collega/ken jezelf);
- De voorbereiding van het gesprek;
- De uitvoering van het gesprek;
- Tactische elementen in een gesprek;
- 3 fases van een gesprek: Inleiding; persoonsgericht en zaakgericht gesprek;
- Verbale en non verbale communicatie;
- Herkennen van non-verbaal gedrag;
- Gesprekstechnieken;
- Gesloten vragen;
- Open vragen;
- Trechteren;
- Parafraseren;
- Samenvatten;
- Aandacht gevend gedrag;
- Omsingelen van signalen.
De training bestaat uit 1 tot 1,5 uur theorie en vervolgens rollenspellen met casuïstiek uit de praktijk, zowel doel- als rechtmatigheid. De rollenspellen zullen worden uitgevoerd door een trainingsactrice waarbij ook de trainer een rol van betekenis zal kunnen spelen. Ieder rollenspel zal na afloop worden geëvalueerd. Tijdens de rollenspellen krijgen de overige cursisten ook een actieve rol.
Doel
Deze training heeft als doel om je bewustwording en werkwijze voor fraudealertheid te verbeteren wat uiteindelijk moet leiden tot meer uitstroom.
Deze doelen kunnen o.a. worden gerealiseerd door:
- Anders te kijken naar dossiers;
- Poortwachteren;
- Het bevorderen van uitstroom uit de bijstand;
- Het beperken van de instroom in de bijstand;
- Het herkennen van mogelijke risico’s op misbruik;
- Tips, trucs en gespreksvaardigheden om dit te kunnen bereiken;
- Efficiënter en effectiever behandelen van fraudesignalen.
Duur
Deze training duurt 2 dagen
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor iedereen die bij de uitvoering van de Participatiewet (PW) betrokken is zoals inkomensconsulenten, klantmanagers, werkconsulenten, administratief medewerkers, handhavers, beleidsmedewerkers e.a..
Studiemateriaal
Syllabus wordt verstrekt tijdens de training
Resultaat
Aan het einde van deze training weet je waar je op moet letten en hoe je moet handelen om fraudealertheid te verbeteren.
Data
Eerstvolgende mogelijkheid: op aanvraag (meer info via info@professionals-qlub.nl)
Incompany mogelijk op aanvraag
Prijs
€ 335,- per persoon per dag excl. BTW, incl. digitaal studiemateriaal en inzet trainingsactrice
€ 2.095,- incompany per dag op locatie excl. BTW, incl. digitaal studiemateriaal en inzet trainingsactrice
Heb je vragen?
Neem contact met ons op;
Mail: info@professionals-qlub.nl
Bel: 023 30 33 684