KCC medewerker Sociaal Domein

Beschrijving KCC opleiding

Als medewerker Klanten Contact Centrum (KCC) Sociaal Domein ben je het eerste telefonische aanspreekpunt voor vragen en ideeën van de burger. Je gaat in gesprek met de burger en achterhaalt wat de behoefte van de burger is, je bent op zoek naar de vraag achter de vraag. Je informeert op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. Je geeft uitleg over de processen die volgen op de gestelde hulpvragen.

Inhoud van de training

Lesdag 1: Wat houdt de functie KCC medewerker in?, de Wmo en gespreksvoering
Lesdag 2: De Jeugdwet en gespreksvoering
Lesdag 3: De Participatiewet en gespreksvoering
Lesdag 4: Ziektebeelden en beperkingen en gespreksvoering, vermoeden van huiselijk geweld en de meldcode

Bekijk een uitgebreide beschrijving van de lesdagen hier.

Resultaten lesdagen

Na het volgen van de lesdagen is de KCC professional:

  • Bekend met de visie, de doelen, de doelgroep en de regelgeving en procedures van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet.
  • In staat om de vraag achter de vraag te achterhalen, en de hulpvraag weg te zetten in het daarvoor bestemde domein.
  • In staat om regie te houden in een gesprek.
  • In staat om te gaan met weerstand in een gesprek, en deze weerstand om te buigen naar samenwerking.
  • In staat om in een gesprek informatie te verstrekken aan de burger en de gekregen informatie weg te zetten binnen de organisatie.
  • Bekend met de meest voorkomende ziektebeelden en de beperkingen die deze ziektebeelden kunnen geven.
  • In staat om zich een (betere) voorstelling te kunnen maken van het verloop van (bepaalde) ziekteprocessen en de impact die deze processen mogelijk op de burger hebben.
  • Bekend met de gespreksvoering bij vermoeden van huiselijk geweld.
  • Bekend met de werking van de meldcode.

Vormen van lesstof overdracht

Interactief middels:

  • Presentaties plenair met behulp van PowerPoint en Youtube
  • Groepsgesprekken
  • Oefeningen individueel en met medecursisten
  • Gebruik van praktijkvoorbeelden en casuïstiek tijdens de oefeningen
  • Gespreksvoering met gebruik van een telefoon
  • Bespreken ingebrachte casussen en vragen
  • Geleide intervisie

    Investering

    Prijs op aanvraag

    Heb je vragen?

    Voor overige vragen, mail of bel:
    Mail: info@professionals-qlub.nl
    Tel.: 023-56 212 99

 

Nieuwsgierig? Vraag gratis en vrijblijvend informatie op.

* verplichte velden
« terug naar Trainingen