VR Omgaan met Emotie en Agressie – Dagtraining

Inhoud van de training

‘Oefening voorkomt uitval door stressklachten’

Iedere professional met direct klantcontact heeft weleens te maken met lastig gedrag van een klant. Het doel is om de situatie te de-escaleren, maar hoe doe je dat?

De VR training ‘Omgaan met Emotie en Agressie’ is een interactieve en praktijkgerichte training waarbij gebruik wordt gemaakt van VR brillen en een trainingsacteur. Via een VR-bril krijg je verschillende scènes te zien waarin agressie centraal staat. Door het 3D-effect ben je zelf onderdeel van het scenario. In tegenstelling tot een ‘normale’ 2-dimensionale film, is het bij VR net alsof je er middenin zit. Je voelt de spanning oplopen! Je merkt hoe verschillende reacties leiden tot andere uitkomsten en daardoor ervaar je precies hoe je het beste kunt reageren.

In de ochtend staat het ‘begrijpen’ centraal en in de middag het ‘kunnen’. Dan worden de inzichten uit de ochtend vertaald naar de praktijk door middel van oefeningen met een acteur.

De volgende onderwerpen komen tijdens deze interactieve training aan bod:

  • Het herkennen en duiden van lastig gedrag:
    Wat is emotie? Wat is agressie? Wat is het verschil tussen boosheid en agressie? Dit onderscheid goed leren herkennen zorgt ervoor dat medewerkers de kans hebben om vroegtijdig effectief te handelen en dat de spanning niet verder oploopt door het optreden van de medewerker zelf.
  • Organisatie:
    Hoe kunnen we emotie en agressie voorkomen? Hoe kunnen we eenduidiger reageren op lastig gedrag en één lijn trekken, om zo preventief te werken richting de toekomst? Hoe zit het met de persoonlijke grens vs. de professionele grens?
  • Eigen spanning:
    Wat gebeurt er bij mezelf als het spannend wordt? Wat is de verklaring van stress? Waarom weet ik vooraf en achteraf wat handig is en lukt het in het moment vaak niet? Hoe blijf ik rustig genoeg om tijdens het gesprek professioneel te reageren?
  • Gespreksvoering:
    Hoe breng ik emotie terug, zodat er weer een goed gesprek mogelijk is?
    Hoe stop ik agressie? Hoe geef ik professioneel grenzen aan? Wat als het niet werkt?
  • Oefenen:
    Het geleerde vertalen naar de praktijk en oefenen met het toepassen van vaardigheden m.b.v. een trainingsacteur.

Doel van de training

Het doel van de training is dat de deelnemers hun weerbaarheid vergroten en effectief leren omgaan met emotioneel en agressief gedrag. Aanvullend is het doel dat medewerkers eenduidiger reageren en meer op één lijn zitten, zodat er ook een preventieve werking uitgaat van het optreden. Door het gebruik van een trainingsacteur worden deelnemers getraind in het toepassen van de vaardigheden, zodat ze ook stappen zetten van ‘begrijpen’ naar daadwerkelijk ‘kunnen’ in de praktijk.

Duur van de training

Deze training duurt 1 dag

Voor wie?

Deze training is geschikt voor elke professional die direct contact heeft met klanten. Het is niet alleen van toepassing voor professionals die te maken krijgen met zware agressie. De winst zit juist vaak in het tijdig herkennen en voorkomen van verder oplopende spanning.

Bij een volledige dagtraining maken we ’s ochtends gebruik van VR om verschillende vormen van agressie te leren herkennen. ’s Middags komt een acteur langs voor een live rollenspel. Zo kun je het geleerde direct in de (oefen)praktijk brengen!

Werkwijze tijdens training

  • Gedrag leren herkennen in een virtuele omgeving;
  • Analyse van de filmbeelden met behulp van werkvormen;
  • Interactieve theorie en kennisoverdracht;
  • Vaardigheden leren door middel van VR beeldmateriaal;
  • Verschillende oefeningen met acteur om deelnemers te trainen in het beheersen van hun eigen spanning, zodat ze het overzicht kunnen houden. Vervolgens wordt getraind met het toepassen van vaardigheden, zodat de stap wordt gemaakt van ‘begrijpen’ naar daadwerkelijk ‘kunnen’ in de praktijk.

Studiemateriaal

VR-bril (beschikbaar tijdens training)

Resultaat van de training

Na het volgen van deze training:

  • Weten deelnemers hoe het stressmechanisme werkt en hoe ze in spannende situaties hun rust kunnen bewaren.
  • Zijn de deelnemers goed in staat om te herkennen of het om emotioneel en/of agressief gedrag gaat.
  • Weten deelnemers hoe ze emotioneel gedrag effectief kunnen de-escaleren.
  • Weten deelnemers hoe ze agressief gedrag effectief kunnen stoppen.
  • Hebben deelnemers daadwerkelijk geoefend in het toepassen van deze vaardigheden met een trainingsacteur.
  • Zijn deelnemers meer een ‘eenheid’ in hun optreden, doordat ze één lijn trekken.
  • Zijn deelnemers op de hoogte van het agressieprotocol en wanneer en hoe ze een melding kunnen doen.

Investering

Een in company dagtraining, inclusief de inzet van een acteur, kost 2.750 euro excl. BTW (max. 10 deelnemers). Een dagdeeltraining in company kost 1.750 euro excl BTW. De VR-training via open inschrijving kost voor een dagtraining 395 euro per persoon excl. BTW. Dat is inclusief lunch en koffie/thee. Voor een dagdeel betaal je slechts 225 euro excl. BTW (incl. koffie/thee)

Heb je vragen?

Voor overige vragen, mail of bel:
Mail: info@professionals-qlub.nl
Tel.: 023-56 212 99

Deze training is tot stand gekomen in samenwerking met;

Nieuwsgierig? Vraag gratis en vrijblijvend informatie op.

* verplichte velden
« terug naar Trainingen